Coca-Cola heeft ons geflest: het is minder groen dan het ons wilde doen geloven

Het was zo’n mooi gebaar, op de Klimaattop in Ko­pen­hagen, 2009. Ministers reisden in groten getale naar de Deen­se hoofdstad om voor eens en altijd afspraken te maken over het substantieel reduceren van onze CO2-uitstoot.

Het werd een fiasco.

Toch leverde de top ook mooie kansen op. Bijvoorbeeld voor bedrijven die zich een groen imago wilden aanmeten. Zo maakte Coca-Cola bekend dat het zijn suikerdrank in klimaatvriendelijke plastic flessen zou bottelen. De ecofles werd PlantBottle gedoopt en ­afgebeeld met een groen blaadje eromheen. Op posters stond de fles afgebeeld tussen bloemen en groene, glooiende heuvels in een stijl die refereerde aan hippies en flowerpower. ‘A bottle of hope’ stond eronder.

Nu blijkt dat Coca-Cola ons heeft – excusez le mot – geflest. Onlangs verklaarde de Deense ombudsman Henrik Øe dat de claims van Coca-Cola over de CO2-voetafdruk niet onderbouwd zijn en zo...