Verkopen betekent altijd een beetje liegen. Wees eerlijk: toen u uw huis verkocht, heeft u toen verteld dat de cv-ketel soms uitvalt tijdens het douchen? En toen u uw auto inruilde, dat de bekleding op hete zomerdagen naar natte hond stinkt? ‘Komen ze toch niet achter,’ denkt u. Of: ‘Ik heb wel een verhaal klaar als ze er ooit over beginnen.’

Grote merken zijn niet anders dan u. Het Geweten schreef al eerder over Coca-Cola, die een plastic fles als groen voordeed maar dat niet hard kon maken. Vorige week bleek dat dure kledingmerken niet eerlijker produceren dan prijsvechters als Zeeman (althans: ze zijn daar niet transparant over, terwijl ze in dezelfde risicolanden als Bangladesh produceren).

Ook voedselbedrijven verkopen mooie praatjes. De onafhankelijke ngo Foodwatch rijkte onlangs het Gouden Windei 2013 uit aan het merk dat het al te bont maakt. Volgens Foodwatch worden consumenten in de supermarkt ‘op grote schaal misleid’. Ruim veertienduizend consumenten...