Als iedereen zegt duurzaam te zijn, verliest het begrip zijn waarde * 2014 *

Duurzaam is zó 2013. Het is een uitgehold begrip dat voor alles en dus niets staat. ‘De claim “duurzaam” is aan erosie onderhevig,’ zegt onderzoeker Ewout Witte van GfK. ‘Luxe Duitse auto’s worden als “groen” verkocht en als een kip iets meer ruimte krijgt, geldt dat als “biologisch”. Maar die auto’s zijn helemaal niet duurzaam, ze zijn alleen iets minder vervuilend dan hun concurrenten in dezelfde gewichtsklasse. En die biologische kippen hebben het nauwelijks beter dan andere kippen, alleen ietsje minder slecht.’

Onlangs kwamen de gegevens vrij van het jaarlijkse onderzoek Dossier Duurzaam (Witte: ‘Ook wij moeten maar eens op zoek naar een nieuwe naam’), uitgevoerd door GfK, b-open en DDB & Tribal Amsterdam. Ruim tweederde van de 2500 ondervraagden zegt het (zeer) belangrijk te vinden dat bedrijven duurzaam ondernemen. Voor bijna een derde is dit ook een (zeer) belangrijk...