gelooft u bedrijven die zeggen uit goedheid maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Een groeiend aantal Nederlanders denkt dat ze dat vooral voor het geld doen, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van reclamebureau Hope & Glory. De achterdocht over het maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is de afgelopen vijf jaar met maar liefst 40 procent gestegen. Momenteel wantrouwt 43 procent van de consumenten de goede bedoelingen van bedrijven.

Bas van Haastrecht van Hope & Glory spreekt over ‘een verzakelijking’ van consumenten tegenover mvo. ‘Enerzijds wantrouwen consumenten mvo. Ze denken: “Die bedrijven doen het alleen maar om geld te verdienen.” Anderzijds maakt het ze ook niet zoveel uit: “Zo lang bedrijven het maar doen, maakt het mij niet uit waarom ze het doen.”’ De onderzoekers stelden 3150 respondenten meerdere vragen, waaronder: ‘Waarom denkt u dat bedrijven (…) zich actief inzetten voor mens, maatschappij en milieu?’ 72...