het waren gouden tijden voor groene automobilisten. Op kosten van de staat kon u dankzij riante fiscale voordelen voor een prikkie een elektrische of hybride auto kopen. De Volkskrant rekende eerder dit jaar uit dat een Mitsubishi Outlander PHEV met een cataloguswaarde van veertigduizend euro slechts negenduizend euro hoefde te kosten voor wie de juiste wegen in subsidieland wist te vinden, dankzij een trits aan regelingen: vrijstelling van de wegenbelasting, nul procent bijtelling voor privégebruik, de milieu-investeringsaftrek, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de willekeurige afschrijving, btw-aftrek en de mkb-winstvrijstelling. ‘Auto van de staat’ kopte de krant treffend.

Slechts 31 duizend euro voor een kloeke SUV is natuurlijk geen geld. En dus verscheepte Mitsubishi élke geproduceerde Outlander PHEV naar Nederland, waar de vraag veel groter dan het aanbod was. Ook 60 procent van de Volvo V60 ‘premium sportwagons’ belandde op Nederlandse wegen. Hier was...