16-05-2009
Door Kees Driessen

De Braziliaanse regisseur Walter Salles (1956) brak internationaal door met Central do Brasil (1998) en bevestigde zijn reputatie met The Mo­tor­cycle Diaries (2004). Met Linha de passe, dat hij regisseerde met Daniela Tho­mas, probeert hij nu een beeld van Brazilië te corrigeren dat hij zelf zeven jaar geleden, als coproducent van Cidade de Deus, heeft helpen creëren.

Het indrukwekkende Cidade de Deus was een internationale arthouse-sensatie. De film toont hoe jonge bewoners van de favela’s, de Bra­zi­li­aan­se sloppenwijken, worden meegesleurd in het geweld van drugsbenden. De energieke stijl en gewelddadige inhoud vonden veel navolging. Salles verdedigde in interviews Cidade de Deus als een ‘oprechte’ film. ‘Des­tijds zag je dat soort dingen niet in films of op televisie.’ Maar hij erkent ook dat de Bra­zi­li­aan­se cinema inmiddels een karikatuur van de werkelijkheid toont. ‘Je zou kunnen denken dat alle kinderen in onze...