Media

Heel vervelend natuurlijk, zo’n internetstoring als bij ING vorige week – een paar dagen achter elkaar nog wel. Maar het waren de media die er onmiddellijk een drama van megaproporties van wisten te maken.

Toen het nieuws woensdag doordrong, liet het NOS Journaal screenshots zien van boze tweets. ‘Steeds meer’, wat heet, ‘honderden’ twitteraars hadden zich al over de kwestie uitgelaten. Er was een verslaggever afgereisd naar het ING-hoofdkantoor om verhaal te halen. De arme man stond er tot diep in de avond te blauwbekken zonder dat hij één zinnig woord te melden had.

De volgende dag zetten de kranten hun tanden erin. De Volkskrant had het over ‘een paniekgolf’ die Twitter overspoelde, Trouw sprak van ‘de (sic) massale oproer’ op het medium, NRC Handelsblad meldde ‘een explosie van klantenwoede’, Het Parool schreef dat de opwinding in het virtuele universum ‘ongekende proporties’ had aangenomen. Losjes concludeerde de krant dat de imagoschade...