Onder geen beding wil ze het schoolplein verlaten. ‘Het is hier zo leuk! Ik wil hier blijven!’ Ze is nog geen drieëneenhalf jaar oud en nu al moet er een beslissing worden genomen die de rest van haar leven kan beïnvloeden: naar welke basisschool gaat ze? Zij weet het zeker: deze school, waar we zojuist een rondleiding hebben gekregen, moet het worden. Haar ouders zijn een stuk minder zeker. Wat is een goede school? Schoolgidsen lezen als reclamefolders. Websites zijn summier, inspectierapporten oppervlakkig. Hoe maak je de juiste keuze? Of maakt het allemaal niet zo veel uit?

Vrij Nederland maakte een rondgang langs drie deskundigen die meer weten dan de talloze lijsten die op internet circuleren. Bert van Oers is bijzonder hoogleraar cultuurhistorische onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam en houdt zich al meer dan vijfendertig jaar bezig met de vraag wat goed onderwijs is. Guuske Ledoux is wetenschappelijk directeur van het Kohnstamm Instituut en doet...