Freek de Jonge bezocht de balletvoorstelling waarmee een ode aan Hans van Manen werd gebracht. Van Manen was er ook: hij gaf niet toe aan het verlangen naar stramheid.

Aan het eind van de tweede pauze spoedde ik me naar mijn plaats in de zaal van het Muziektheater in Amsterdam. Voor mij liep de man aan wie met de voorstelling een ode werd gebracht: Hans van Manen, balletmeester.

Eigenlijk moet je hem choreograaf noemen, want dat is hij in de eerste plaats, maar hij is zoveel meer. Vooral een meester in de klassieke zin. De mens wiens persoonlijkheid samenvalt met zijn vak.

Hij is ballet.

‘Iemand die muziek zichtbaar maakt,’ zegt hij er zelf over.

Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Zomeractie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Zomeractie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand
Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen - en we zien dat je graag verder leest. Leuk!
Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen - en we zien dat je graag verder leest. Leuk!
Zomeractie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand