In de wereld die mindstyle heet, zijn culturen pas belangwekkend als ze uit verre oorden komen.
Foto: Istockphoto
Foto: Istockphoto

Onlangs publiceerde het oplage-instituut HOI de jaarcijfers over 2011. Vanzelfsprekend was er weer veel droevigs te melden, maar één ding sprong in het oog: hoe een klein clubje glossy’s fier overeind weet te blijven.

Bijvoorbeeld Happinez, het zogeheten mindstyle magazine. De totale oplage daalde weliswaar licht, maar bedroeg vorig jaar nog altijd 155.743 exemplaren – een getal waarvan opiniebladen in dit tijdsgewricht slechts kunnen dromen. En dan is het naar eigen zeggen ook nog eens de enige Nederlandse titel die het goed doet in diverse buitenlanden. Geen wonder, schreef bladendokter Rob van Vuure ooit in zijn Volkskrant-rubriek. De kracht van Happinez is volgens hem dat er ‘niks Hollands’ aan is.

Dat klopt. Op de cover van het jongste nummer prijkt tussen de roze bloempatronen een hindoeïstisch liefdespaartje, hun ledematen in innige verstrengeling....