Roman

Thomas Blondeau maakt een valse start. De eerste vijftig pagina’s van Donderhart, zijn tweede roman, staan vol clichés en gezochte vergelijkingen. Een taxi is een ‘warme cocon van metaal en skai’ en wanneer hoofdpersoon Max Gosset zijn voormalige grote liefde tegenkomt, is dat inmiddels een beroemde rockzangeres, uiteraard gezegend met ‘frêle lichaamsbouw’ en grote blauwe ogen.

Maar dan blazen extremisten zichzelf op in de Londense metro en wordt Donderhart niet alleen spannend, maar is het ook gedaan met de clichés – nou ja, bijna: af en toe heeft Max nog ‘het gevoel weg te zinken’. Maar het stoort niet meer. Blondeau voert de spanning zo goed op, je voelt zo met Max mee, dat er nauwelijks tijd is om aan zinnen te blijven haken.

Blondeau bakent zijn plot op verschillende manieren af. Max schrijft zich in Londen suf aan een groot verslag, waar hij een paar dagen de tijd voor heeft. Het verhaal is meteen geladen, je wilt automatisch weten of Max zijn deadline haalt. En er...