05-07-2003
Ab van Ieperen

Na ‘Good Will Hunting’ leek regisseur Gus Van Sant doorgebroken in Hollywood, maar met ‘Gerry’ en ‘Elephant’ over de schietpartij op de Columbine High School (waarmee hij dit jaar de Gouden Palm won), toont hij zich daarvoor toch te eigenzinnig. ‘Ik ben meer geboeid door outsiders dan door de grootste gemene deler.’

‘I remember you from the dark room!’ Voor ik beleefd kan protesteren, maakt Gus Van Sant duidelijk dat hij zijn doka bedoelt. Bij een vorig gesprek had hij steeds foto’s genomen voor de mogelijke opvolger van zijn fotoboek 108 Portraits. Dat ik hém niet meteen herkende, komt door de afzichtelijke design-zonnebril die hij zich speciaal aanschafte voor zijn bezoek aan de Côte d’Azur. Dat hij daar in Cannes de Palme d’or en de regieprijs zal winnen voor zijn film Elephant is als ik Van Sant ontmoet nog niet voorspelbaar. En niet voorstelbaar: het is een met een minibudget geïmproviseerde televisiefilm, die in grote lijnen is geïnspireerd op...