Media

Druk besproken trend in medialand: de schrijvende journalist als ‘merk’. Potentiële lezers, begrijp ik, verleid je niet zozeer door een verhaal, maar door het personage dat een verhaal vertelt. Digitale bladen als De Nieuwe Pers en De Correspondent trachten het concept op dit moment in praktijk te brengen. Bij beide staat de journalist zelve in het zonnetje – alleen richt het eerste zich op de actualiteit, terwijl het tweede verder wil kijken dan ‘de waan van de dag’.

Zulke initiatieven verdienen uiteraard ons aller steun. Maar is dit de vernieuwing die de kwaliteitsjournalistiek zal redden?

‘Merk’ lijkt me niet meer dan een eigentijdse term voor een vertrouwd dodebomenverschijnsel. Columnis­ten en recensenten moeten het immers sinds mensenheugenis hebben van hun persoonlijkheid. Je las pakweg Jan Blokker omdat hij Jan Blokker was, A.J. Klei omdat hij A.J. Klei was. En Kees Fens’ kritieken waren gezaghebbend omdat Kees Fens de auteur ervan was.

Ook anderen...