Ivo Van Hove scheidt publiek van acteurs in ‘Cult.’

Twee zalen gebruikt artistiek leider Ivo van Hove voor Cult., de nieuwe voorstelling van Toneelgroep Amsterdam. De bovenzaal is voor de acteurs, in de benedenzaal zit het publiek. De figuurlijke ‘vierde wand’ tussen het publiek en het podium trekt Van Hove letterlijk op: een muur die elke communicatie tussen publiek en acteurs onmogelijk maakt. Wat de acteurs boven doen, is voor het publiek een raadsel, en de acteurs weten niet wat er beneden gebeurt. Beide groepen moeten het doen met de geruchtenstroom die op gang komt wanneer directe communicatie ophoudt. Daarmee radicaliseert Van Hove de modernistische toneeltraditie van fragmentatie zoals we die onder meer kennen van Becketts Krapp’s Last Tape en Jean Cocteau’s Orphée.

Tegelijkertijd is het onmogelijk Van Hoves scheiding van publiek en acteurs los te zien van de huidige crisis in de Belgische politiek. De Vlaamse regisseur lijkt een signaal te willen afgeven over wat...