Pop

En de Top 2000-isering breidt zich steeds verder uit. Zelfs deze rubriek is er niet immuun voor gebleken. Vrij Nederland besteedt meer aandacht dan ooit aan re-issues en remasters. In goed (maar niet heel mooi) Nederlands: heruitgaven. Steeds vaker blijken dat de cd’s te zijn waarvoor mensen nog naar de platenwinkel willen gaan. Het lijkt plausibel. De doelgroep heeft geld en bevindt zich in de leeftijdscategorie – we zetten een streep onder vijfenveertig jaar oud – die niet snel alles wat los en vast zit zal downloaden. Bovendien is er bij een heruitgave vaak ook extra zorg besteed aan de verpakking en het geluid – nog een stimulans om behalve de muziek ook het fysieke product te willen hebben. (Waarom de platenmaatschappijen dat niet gewoon de eerste keer al hadden gedaan, extra zorg besteden aan de verpakking en het geluid, is een vraag die indruist tegen een gezonde handelsgeest.) Bijkomend psychologisch voordeel: deze verjongingskuur werkt echt. We luisteren met zijn allen...