Bas van Lier vond zichzelf opeens terug als verdediger van de familie-eer toen de erven George Grosz werken opeisten die zijn grootvader achterover zou hebben gedrukt.

George Grosz, Republikeinse automaten 1920
George Grosz, Republikeinse automaten 1920

In de bijna twintig jaar dat ik werkte aan de biografie van mijn grootvader, de Amsterdamse kunsthandelaar Carel van Lier (1897-1945), heb ik voor het evenwicht altijd gezocht naar een schaduwkant of een misstap. Tevergeefs, totdat in 2002, vlak voor het afronden van mijn boek, zich toch een zaak aandiende. Onrechtmatige toeëigening van eenenzeventig werken van de Duitse expressionist George Grosz (1893-1959) en verkoop daarvan tijdens een gemanipuleerde veiling op 1 februari 1938 in Amsterdam, luidde de forse aantijging. Dat was, in het licht van alle goede verhalen die ik steeds over mijn grootvader had gehoord, toch wel even slikken.

Carel van Lier, die in 1927 zijn Kunstzaal Van Lier vestigde aan het Rokin in Amsterdam, was in de jaren dertig een van de...