Bladeren door Blendle leert dat de zogeheten ‘presentatie’ nog belangrijker zal worden dan nu.

Naar verluidt zal Blendle, een iTunes-achtig concept voor de Nederlandse journalistiek, deze maand eindelijk van start gaan. Iedereen die zich (gratis) heeft ingeschreven, kan dan tegen een gering bedrag (van een dubbeltje tot hooguit 79 cent) losse stukken kopen uit de aangesloten kranten en bladen, eenvoudigweg door te klikken op een artikel dat je lezenswaardig lijkt. Vind je het niks, dan duw je het binnen 15 seconden weg en hoef je niets te betalen. Valt het na afloop tegen, dan kun je je geld óók terugkrijgen. En uiteraard kun je de stukken die je wel bevallen ‘delen’ via de sociale media.

Binnen de branche wordt druk gespeculeerd over dit initiatief, opgezet door internetondernemers Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn en ruimhartig gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Pers. Zal dit de betreurenswaardigste vergissing die ooit is gemaakt – via...