In Engelstalige kritieken verwijst een nieuw adjectief naar de wonderboy van de Franse film: ‘ozonian’. Van deze François Ozon (32) ging ‘Gouttes d’eau sur pierres brûlantes’, naar een toneelstuk van Rainer Werner Fassbinder, onlangs in Nederlandse première. Een gesprek over zijn voyeurisme en over zijn voorbeeld: ‘Verbazingwekkend hoe lucide Fassbinder kon schrijven, op zijn negentiende.’

Fidélité Productions is gevestigd op een steenworp afstand van de Parijse hoerenstraat rue Saint Denis. Verbaasd over eigen kordaatheid onderhandelen giechelende jonge vrouwen telefonisch over de condities van een distributiedeal of overleggen in gebrekkig Engels met vertegenwoordigers van buitenlandse filmfestivals. De veroorzaker van al die bedrijvigheid zit zelf in een hokje van enkele vierkante meters waar de fax ook al ratelt en hapert. Regisseur François Ozon raakt niet van de wijs, blijft ontspannen aan het woord.

Ooit was het gewoon dat regisseurs twee films per jaar maakten, maar...