07-03-2009
Door Ko Colijn

Killzone is geen spelletje maar een concept. Het wordt niet gemaakt maar ā€˜ontwikkeldā€™, en dat gebeurt niet door werknemers maar door ā€˜createursā€™.

Laten we de sfeer aan tafel nog even goed houden, zei presentator Paul Witteman vorige week haastig toen een van zijn tafelgasten zijn ergernis over Killzone 2 niet langer verborgen kon houden. De kijker had zojuist kennis gemaakt met directeur Hermen Hulst van het bedrijf Guerrilla Games, die alle gelegenheid had gekregen om uit te leggen waarom zijn nieuwste exportproduct de wereldmarkt ging veroveren.

Voor iedereen die nog minder thuis is dan ik in die niche van de NeĀ­derĀ­landĀ­se kenniseconomie: het gaat om een computergame waarin je je lekker kunt uitleven als je van oorlog houdt. Je mag als first shooter zelf meevechten als commando van de Interplanetary StrateĀ­gic AlĀ­liĀ­ance (goed) die een aanval van het volk van de HelĀ­ghast (slecht) afslaat. Hoofdprijs is het uitschakelen van de leider van...