* ½ Jean-Jacques Annaud. Black Gold

Een Arabische sjeik wil in de jaren dertig zijn land moderniseren naar westerse snit. Als Amerikanen hem uitleggen dat er olie en dus geld in de grond zit, grijpt hij zijn kans. Conservatieve krachten, grotendeels afgeschilderd als onnozele schreeuwlelijken, moeten niets hebben van die buitenlandse invloeden. Als je Black Gold ziet, ben je geneigd ze tachtig jaar na dato alsnog gelijk te geven met hun wantrouwen jegens buitenlanders: de Franse regisseur, die de Spanjaard Antonio Banderas, de Engelsman Mark Strong en de Indiase Freida Pinto laat opdraven als weinig overtuigende Arabieren, stapelt cliché op cliché en versimpelt het epos tot een oriëntalistisch plaatjesboek met verwaarloosbare dramatische zeggingskracht. Met één uitzondering: de gevechtsscènes in de woestijn, met oude vliegtuigen en tanks en lekker veel paarden, zien er prima uit.

*** ½ Josh Trank. Chronicle.

In de leukste scènes van Spider-Man (2002) oefent de jonge Peter...