Alberto Moravia. De minachting. Wereldbibliotheek, vertaling Marieke van Laake, 256 p., € 22,90

****

Aart van Zoest

Klassieker

Filmcriticus en scenarioschrijver Ricardo bemint zijn beeldschone vrouw Emilia uitzinnig. Hij is een talig wezen, uiterst verfijnd, met een onweerstaanbare behoefte om de liefdesgevoelens wederzijds in woorden uitgedrukt te krijgen. Gelukkig zijn zonder reflectie is er voor hem niet bij. Emilia is van een minder kwellende geestelijke structuur. Zij wil eenvoud en wordt mesjokke van zijn verbale moeilijkdoenerigheid. Ze komt er toe om te verzuchten: ‘Ik minacht je.’ Dat moet wel tot een ellendige ontknoping leiden. Die vindt plaats in een prachtige context, Napels en Capri, waar het paar een tijdlang verblijft om samen met een geslaagd producent, geoefend womanizer, en een drammerig theoretiserende regisseur de aanpak van een te maken Odysseus-film te bespreken. Freudiaans-dieptepsychologisch? Domweg spektakel? Eerbiedige trouw aan Homerus? Dan plotseling...