Film

Hij kan het ook met vrouwen. Dat is de simpelste conclusie die is te trekken na het zien van Bridesmaids. Judd Apatow, als regisseur en producent de spil van een komedie-imperium met titels als The 40 Year-Old Virgin (2005) en Knocked Up (2007), heeft zijn succesvolle en erg leuke bromances – spottende, maar hartverwarmende komedies over mannenvrienden die weigeren volwassen te worden – nu omgezet in een vrouwelijke vorm. Commercieel is Bridesmaids (geregisseerd door Paul Feig, geproduceerd door Apatow) een succes – met name onder vrouwelijke dertigplussers. Hij is ook echt grappig. Mooi: lekker lachen in de bioscoop, denk je dan. En meer niet.

Maar als je sommige Angelsaksische recensies leest, krijg je een heel andere indruk. Dan lijkt het alsof Apatow met Bridesmaids eigenhandig de Vierde Feministische Golf is begonnen. Time ziet in de film potentieel ‘een keerpunt in feminisme en komedies’, de Los Angeles Times merkt hoe Bridesmaids sinds de release ‘op mysterieuze manier...