Córdero de Dios

Toegegeven, je moet het wíllen zien. Maar als je het eenmaal ziet, dan is het onmiskenbaar: Córdero de Dios (Lam Gods), debuutfilm van Lucía Cedrón, gaat over ‘zomaar een Argentijnse familie’, maar óók over Máxima Zorreguieta en haar vader. Het menselijk offer waar de titel van de film naar verwijst, wordt gebracht door Arturo, opa en generatiegenoot van Jorge Zorreguieta. En zijn kleindochter en oogappel Guillermina (Spaans voor Wilhelmina, leeftijdgenote van prinses Máxima) ontdekt dat pas als zij volwassen is. Als haar gevraagd wordt naar de verwijzingen naar het huidige Nederlandse koningshuis, reageert Cedron verbaasd: ‘Nee hoor, die associatie had ik niet gemaakt. Misschien onbewust? Maar als die associatie wordt opgeroepen bij de kijker, ben ik daar alleen maar blij mee.’

Córdero de Dios portretteert een familie – Arturo, zijn dochter Teresa, schoonzoon Paco en kleindochter Guillermina – op twee cruciale momenten in de recente Argentijnse...