C贸rdero de Dios

Toegegeven, je moet het w铆llen zien. Maar als je het eenmaal ziet, dan is het onmiskenbaar: C贸rdero de Dios (Lam Gods), debuutfilm van Luc铆a Cedr贸n, gaat over ‘zomaar een Argentijnse familie’, maar 贸贸k over M谩xima Zorreguieta en haar vader. Het menselijk offer waar de titel van de film naar verwijst, wordt gebracht door Arturo, opa en generatiegenoot van Jorge Zorreguieta. En zijn kleindochter en oogappel Guillermina (Spaans voor Wilhelmina, leeftijdgenote van prinses M谩xima) ontdekt dat pas als zij volwassen is. Als haar gevraagd wordt naar de verwijzingen naar het huidige Nederlandse koningshuis, reageert Cedron verbaasd: ‘Nee hoor, die associatie had ik niet gemaakt. Misschien onbewust? Maar als die associatie wordt opgeroepen bij de kijker, ben ik daar alleen maar blij mee.’

C贸rdero de Dios portretteert een familie – Arturo, zijn dochter Teresa, schoonzoon Paco en kleindochter Guillermina – op twee cruciale momenten in de recente Argentijnse...