Zeeroverij wordt big business. Tussen 2000 en 2006 werden liefst vierentwintighonderd kapingen op de wereldzeeën gemeld, een verdubbeling ten opzichte van de zesjaarsperiode ervoor. De kustwateren van Somalië en de Golf van Aden spannen de kroon. Alleen al in de afgelopen negen vonden daar bijna zeventig aanslagen op schepen plaats. Dat was meer dan een derde van alle kapingen op de wereldzeeën.

Het profiel van de business case, als je het zo zou mogen uitdrukken, ziet er goed uit. Een beetje kaping in die buurt duurt tegenwoordig honderd dagen. De gemiddelde opbrengst (het losgeld dus) ‘doet’ nu één miljoen dollar, wat de bedrijfstak in korte tijd tot een gegarandeerde winstverdriedubbelaar heeft gemaakt. Dat geld vloeit naar plaatselijke warlords die er wapens van kopen, of het sijpelt naar terreurbewegingen zoals de Al Shabaab, die weer iets met Al-Qaida te maken hebben.

Maar je moet oppassen niet alle radicalen over één kam te scheren. De statistiek leert dat de...