Film

Vanaf het prille begin is het medium cinema op zoek naar realisme: ‘Hoe echter, hoe beter’, lijkt het devies. Zo ontstond de geluidsband, breedbeeld, stereo- en surroundgeluid; inmiddels allemaal ingeburgerde technieken. Met de belofte ‘A lion in your lap! A lover in your arms!’ probeerde de avonturenfilm Bwana Devil in 1952 het publiek warm te krijgen voor een volgende stap: de derde dimensie. Nooit eerder was 3D ingezet voor een avondvullende speelfilm. Een eenvoudig 3D-brilletje moest een revolutie teweegbrengen. Vele 3D-titels volgden, inclusief horrorklassieker House of Wax (1953) en Hitchcocks Dial M For Murder (1954). Toch kwam 3D-cinema niet echt van de grond: het bleek te duur.

En nu is er Beowulf van Robert Zemeckis, een computergeanimeerde 3D-adaptatie van het beroemde oud-Engelse heldendicht. Beo­wulf voert hiermee een nieuwe filmstroming aan. Ook andere grote namen als James Cameron, Steven Spielberg en George Lucas wagen zich aan 3D-projecten. Met Beowulf...