Jay McInerney en Bret Easton Ellis, in artikelen en recensies over de een duikt altijd de naam op van de ander, en vermoedelijk zullen de twee met elkaar bevriende auteurs altijd wel tot elkaar veroordeeld blijven, en dat allemaal vanwege hun debuutromans uit medio jaren tachtig: Bright Lights, Big City (McInerney) en Less Than Zero (Ellis). Beide romans veroorzaakten een schokgolf in het literair correcte milieu van die jaren: in een snelle, opzettelijk hyperventilerende stijl beschreven de twee een wereld van ‘geyuppificeerde’ (McInerney) en cynische en afgestompte (Ellis) jonge Amerikanen. De personages in hun debuutromans werden niet gehinderd door enig sociaal of politiek bewustzijn, de aandacht ging vooral uit naar nachtleven, glamour, status en volhardend drugsgebruik, met een sterke voorkeur voor cocaïne. McInerney en Easton Ellis deden alsof John Updike, Richard Ford en Joyce Carol Oates niet bestonden en eigenden zich energiek een eigen domein toe: de nerveuze...