Onderkoeld als Noorse pop

Er zijn romans met een soundtrack, zoals High Fidelity van Nick Hornby of Jonathan Lethems De Burcht van Eenzaamheid. Ook voor Hässelby, de tweede roman van de Noor Johan Harstad, zou je er een kunnen maken met de nummers in het boek. Geen vrolijke: Stings ‘Russians’, Radioheads ‘Backdrift’, en Joy Divisions ‘Love Will Tear us Apart’ zetten de toon. Ook de films en series die hoofdpersoon Albert Åberg bekijkt – Star Wars, Apocalypse Now, 2001: A Space Odyssey, Saving Private Ryan, Twin Peaks – maken dat het einde van de wereld voortdurend nabij lijkt.

Dat einde heeft nu eens niet de vorm van een kernoorlog of natuurramp. In Hässelby, een stille voorstad van Stockholm, blijkt de apocalyps schoner en efficiënter: als een Ikea-meubel wordt de wereld snel en vakkundig gedemonteerd. Albert, een tweeënveertigjarige magazijnmedewerker die, op uitstapjes naar Hongkong en Parijs na, Hässelby en de flat van zijn vader nooit heeft verlaten, staat erbij en kijkt...