Beschouwing / De graaf van Monte Cristo voor toneel bewerkt

Geen Sophocles, Shake­speare of Tsjechov, ook geen bewerking van een spraakmakende roman als Elementaire deeltjes of De asielzoeker – het Nationale Toneel brengt de negentiende-eeuwse, als feuilleton geschreven avonturenroman De graaf van Monte Cristo op toneel. Dat maakt nieuwsgierig. Je vraagt je onmiddellijk af hoe regisseur Johan Doesburg dat voor elkaar gaat krijgen. Het boek heeft meer dan duizend pagina’s en hangt van intriges aan elkaar. Het is een heuse soap: niets dan verdachtmakingen, hebzucht, jaloezie, bedrog en overspel. Alle menselijke driften en tekortkomingen heeft de Franse schrijver Alexandre Dumas erin ondergebracht, het bevat materiaal voor wel duizend toneelstukken.

Dumas schreef De graaf van Monte Cristo als een bezetene, haast instinctief. Om taal bekommerde hij zich niet, om herhalingen en overbodigheden niet, het was alleen de plot dat hij tot ontwikkeling bracht en als een paardenmenner met...