Debuutroman Gawie Keyser

Zuid-Afrika in de jaren zeventig en tachtig: een gewelddadige tijd in een gewelddadig land – zo luidt een van de lokkertjes op de flap van Gawie Keysers debuutroman De donkere kant van de straat. En ja, op pagina zeventien reeds krijgen we een exotische hap rauwe werkelijkheid voor de kiezen: een moord op een bendelid in een grind house, een bioscoop met doorlopende voorstelling van pulpfilms: ‘Blijkbaar hadden andere gangsters hem tot in het zaaltje gevolgd, waren achter hem gaan zitten en hadden vervolgens in het donker een zelfgemaakt mes, een scherp geslepen fietsspaak, van achteren door de stoel tot in zijn ruggengraat geduwd.’ Weer later levert het leesgrage model Patricia het volgende commentaar op de verteller Stephen Nooitgedacht: ‘Wat een warboel in je hoofd, zeg. Films en boeken en films…’ Dat zijn de twee elementen die de roman van de in Zuid-Afrika geboren Keyser dragen: rauw realisme gesitueerd in de nadagen van de apartheid en woest razende...