Veel burgers zijn de perverse prikkels van het huidige banksysteem zat. Ze sluiten zich aan bij het initiatief van Jan Brink: een bank die de klant wél centraal stelt.

Op de voorste rij in de zaal kijkt Jan Brink toe; de verbijstering valt van zijn gezicht af te lezen. De eerste ledenbijeenkomst van zijn nieuwe burgerbank was nog wel zo sfeervol en eensgezind begonnen. Bij zijn verhaal over hoe hij de coöperatie van de grond dacht te krijgen, hing het publiek nog aan zijn lippen. Maar nu blijkt er ineens veel woede onder de leden te heersen.

De ophef ontstond toen een opleidingsmanager van het Tias Nimbas Business Instituut het podium betrad. Hij vertelde hoe hij het initiatief van Brink als ‘case’ aan zijn studenten wilde voorleggen om tot bruikbare ideeën te komen. ‘U bent verbonden aan Harvard en leert uw studenten de verkeerde dingen!’ beet een man uit de zaal de spreker toe. ‘Alles maakt u tot een case en een businessmodel. Maar wij zijn geen case, wij zijn...