Film

Het is jammer dat het grootste filmfestival van Frankrijk in Cannes plaatsvindt, en niet in Parijs. Anders was het plaatje compleet geweest. Woody Allen mocht het afgelopen festival van Cannes openen – net zoals hij deze week het Film by the Sea-festival in Vlissingen opent – met Midnight in Paris, een lofzang op het Parijs van de jaren twintig. Een geïdealiseerd Parijs, zoals de hoofdpersoon, een geblokkeerde schrijver gespeeld door Owen Wilson, ontdekt. Maar wel een om een film lang lekker in te zwelgen.

Het was boeiend om in Cannes te zien hoezeer de Oude en de Nieuwe Wereld, Frankrijk en de Verenigde Staten, elkaar nodig hebben. De Nieuwe Wereld voelt zichzelf, ondanks zijn culturele dominantie, artistiek minderwaardig en zoekt in de Oude Wereld naar inspiratie en erkenning. De Oude Wereld voelt zich, in deze moderne tijden, cultureel onzeker en zoekt in de Nieuwe Wereld bevestiging en ondersteuning.

Woody Allen biedt de ideale oplossing. De Fransen krijgen de bevestiging...