Tijdens het Holland Festival staat de postminimalistische theatermaker Alexi Zouzniac voor het eerst in twaalf jaar stil in Amsterdam.

‘Een vertrouwde grammatica van afspraken en verwachtingen,’ zo omschreef Alexi Zouzniac in 1971 theater in zijn pamflet Bewogen door stilstand. Steeds meer dansers zochten in die tijd naar methoden om niet te voldoen aan de verwachting van het publiek. Stijlbreuken werden de norm in een genre dat zichzelf opnieuw wilde uitvinden.

Voor Zouzniac was een radicale breuk met het verleden niet genoeg. Na een flirt met minimal dance besloot hij een nieuwe bewegingsmorfologie te ontwikkelen. ‘De taal van beweging,’ schreef Zouzniac in zijn pamflet, ‘is niet langer in staat de moderne wereld poëtisch te duiden.’
Tien jaar voor het verschijnen van Bewogen door stilstand, kort voor zijn breuk met de danswereld, was Zouzniac samen met Rudolf Noerejev overgelopen naar het Westen. Noerejev en Zouzniac maakten deel uit van het vermaarde Kirovballet....