Portret Meryl Streep

De tv-serie Angels in America begint met de toespraak van een oude rabbijn. Het is een verkreukeld mannetje: de rug gebogen, vlassige grijze haren en baard, aangetaste tanden en het kale voorhoofd gerimpeld en vol ouderdomsvlekken. Toch is er iets vertrouwds aan deze vreemde figuur. Het zit hem in de ogen waarmee hij zijn gehoor in de synagoge aankijkt: geamuseerd en bijna ondeugend. Wonderlijk lichte ogen zijn het, rood omrand en met trage, melkwitte oogleden. Dit zijn ogen waar iedere bioscoopganger wel eens in verdronken is. Ze behoren tot het vrouwengezicht dat misschien wel de meeste intense close-ups heeft beleefd in de geschiedenis van het witte doek. Het zijn de ogen van Meryl Streep. Want zij is het die, onherkenbaar geschminkt, in deze rabbijn verstopt zit.

Al meer dan dertig jaar laat Meryl Streep ons met haar ogen naar de wereld kijken. Onverschrokken tuurden die ogen door geweervizieren naar aansnellende leeuwen in Out of Africa. Halfgeloken...