Beatrijs Ritsema schrijft over moderne mores.

Na zielige kinderen zijn ziektes favoriet als bestemming voor vrijgevigheid. Kinderen met ziektes (vooral kanker) zijn onbetwist kampioen zieligheid, maar ziektes als zodanig genereren via de collectebus toch ook forse geldstromen. Elke week is het wel ‘de week van’ een of andere aandoening. Daarnaast heb je de campagnes met een gimmick, zoals opstaan en de Mont Ventoux opfietsen tegen kanker. De recente ice bucket challenge tegen de spierziekte ALS (mensen laten een emmer met ijswater over zich heen storten of betalen 75 dollar en het liefst allebei) was een groot succes. De gimmick werd een mondiale rage met tienduizenden ijsemmerfilmpjes op YouTube, wat de ALS-bestrijding een enorme zak geld opleverde.

Het is me een raadsel waaraan deze actie haar populariteit te danken heeft, behalve dan dat het geinig is om deel uit te maken van een internetrage, zoals mensen het een paar jaar geleden leuk vonden om te planken (ergens als...