Elma Drayer legt uit waarom bladenmakers die zich richten op het mannelijk wezen er dikwijls zo pijnlijk naast zitten.

Op de cover van Allerhande, het gratis magazine van Albert Heijn, staat deze maand een aangekleed broodje hamburger.

Ernaast zien we een foto van een kortbaardig, barbecueënd heerschap. ‘Man in de keuken’ luidt het thema. ‘Met centerfold!’

Binnenin, dat spreekt, vinden we ‘extra veel bbq-recepten’. Daarnaast biedt het nummer soelaas voor mannen die, o jee, ‘doordeweeks’ moeten koken. ‘Moet jij eens opletten. In een paar simpele stappen maak je de perfecte omelet.’ Ook kunnen zij er ‘tien eenvoudige gerechten met wauw-factor’ vinden waarmee ze ‘gegarandeerd punten scoren’. En wie benieuwd is naar de precieze bereiding van spaghetti carbonara (‘Mannenpasta numero uno’) komt eveneens ruimschoots aan zijn trekken.

Vooropgesteld: ik ben, net als zo’n 2 miljoen landgenoten, trouw afnemer van het blad. Niet uit culinaire interesse...