Ineens hangen ze op alle stations: de billboards van de PvdA. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart hebben ze al hun landelijke kopstukken van stal gehaald. Dus zie je op Amsterdam Sloterdijk Mariëtte Hamer, die zegt: ‘Een goede baan bij een goede baas.’ Of sta je op Den Haag Mariahoeve oog in oog met Eberhard van der Laan: ‘Het gaat om de toekomst, niet om je afkomst.’

Wel wat merkwaardig. De PvdA doet met deze campagne feitelijk aan kiezersbedrog, want het zijn lokale verkiezingen en geen landelijke. En is het slim om die kopstukken uit Den Haag in de etalage te zetten? Met hun geruzie over Irak en Uruzgan bezorgen ze hun partij geen goed imago. Ook staat nergens dat ze van de Partij van de Arbeid zijn. Wel staat er ‘Partij van de Aanpak’ – blijkbaar de nieuwe verkiezingsslogan. En dan het meest wonderlijke: er staan geen namen bij de foto’s. Waarom? Het hoofd van Wouter Bos herkent de gemiddelde Nederlander nog wel. Maar geldt dat ook voor Jetta Klijnsma,...