Een nieuw onderzoek suggereert bepaalde technieken om mensen online te overtuigen. Maar hebben die wel echt zin?

Ze gaf het op. Vlak voor de jaarwisseling stopte Washington Post-journaliste Caitlin Dewey met haar populaire rubriek over online leugens, nepnieuws en hoaxes. Na 82 afleveringen ‘What was fake on the internet this week’ had ze er genoeg van. De misinformatie was te wijdverspreid en de bereidheid het eigen ongelijk in te zien te gering. Dewey’s conclusie: mensen koesteren hun bias nu eenmaal zo sterk, dat ze louter geïnteresseerd zijn in informatie die hun standpunt bevestigt. Zelfs als die informatie overduidelijk nep of onwaar is.

Noem het het Donald Trump-effect. Vernietigende fact checks lijken zijn populariteit alleen maar te vergroten. In Nederland zie je iets soortgelijks. Iedereen die weleens al dan niet per ongeluk in de hinderlaag van een Facebook- of Twitterdiscussie is gelopen herkent het. Bij het welles-nietesniveau van de discussies steekt een...