In hun denkarmoede doet de ­serieuze pers precies hetzelfde als wat de concurrentie al doet.

Het Achtuurjournaal wist me vorige week weer eens lelijk boven op de kast te krijgen. Zijn ze nu helemaal, daar op het Mediapark?

Hoezo moeten wij op de hoogte gebracht worden van de relatieperikelen tussen een televisiepresentatrice en een voetbalheld? Zelfs de altijd zo troostrijke gedachte dat wij toch een gezegend volk moeten zijn als ’s lands best bekeken nieuwsrubriek zich daar druk om kan maken, bood even geen soelaas.

Want niet alleen de NOS en zijn commerciële tegenvoeter vonden de breuk een uitgebreid item waard. Ook veruit de meeste dagbladen konden er geen genoeg van krijgen. Uitgerekend de dochterkrant van NRC Handelsblad, tot voor kort een baken van dwarsigheid in het medialandschap, wijdde er zijn openingsverhaal aan. Mét paginagrote glamourfoto. Ironisch was alleen de kop (‘De BV Van der Vaart splitst op’), het verhaal zelf bleek bloedserieus.

En dan beriepen...