Roman

‘Ze waren de kinderen van de Gouden Eeuw (1948-1973), en nooit eerder had men het zo goed gehad.’ Tussen de Eerste (1914-1918) en Tweede Wereldoorlog (1939-1945) lagen precies eenentwintig jaar en dus, zo laat Martin Amis (1949) hoofdpersonage Keith denken in zijn nieuwe roman The Pregnant Widow, was het in 1966 opnieuw tijd om de jonge mannen van Europa naar het slagveld te sturen. Of naar het slachtveld. (Ik imiteer hier even Amis’ haast pathologische liefde voor woordspelletjes.)

Maar in plaats van een oorlog brak er een revolutie uit, de seksuele. Vrouwen gingen zich gedragen zoals mannen, of een aantal vrouwen deed dat. Amis noemt hen cocks, penissen. Een nieuw fenomeen zijn ze niet, want ook Lizzie Bennet uit Jane Austens beroemde roman Pride and Prejudice zou een cock zijn geweest. Aldus Amis.

De seksuele revolutie hield in dat seks en gevoel van elkaar gescheiden werden. Keith beweert aan het begin van de roman er een trauma aan te hebben overgehouden. Achteraf blijkt...