Beschouwing / Don DeLillo benadert 9/11 vanuit het kleine verhaal

Toeval. De dag dat ik begon aan Falling Man, de nieuwe roman van Don DeLillo, keek ik ’s avonds naar een uitzending van Nova. Het was een rustige Nova, een nieuwsarme Nova, cynisch gezegd. 25 juni 2007 – een dag die niet blijvend in ons geheugen zal staan gebrand. En zeker niet in dat van journalisten.

In Mao 2, een eerder boek van Don DeLillo, laat hij zijn hoofdpersoon opmerken dat ‘nieuws van een catastrofe het enige echte verhaal is dat mensen willen horen. De terroristen en bommenmakers hebben het terrein van de schrijvers ge­annexeerd – zij zijn het die nu het innerlijk van een cultuur veranderen.’

Maar deze Nova-uitzending was terroristen- en bommenvrij. In de studio zat de Nederlandse cabaretier Javier Guzman, en er was buiten in de wereld zo weinig gebeurd dat Guzman zijn verhaal van binnenuit mocht vertellen.

Guzman was verslaafd aan drank, hij had van alles gedaan er vanaf te komen, maar nu was...