Heel hard ‘bedankt!’ schreeuwen als iemand je aanspreekt op je luidruchtigheid. Te laat komen daags nadat je een goed gesprek hebt gehad over je gebrek aan punctualiteit. Kortom: direct weer het gedrag vertonen waarop je bent bekritiseerd. Het getuigt niet van een groot leervermogen.

Ik stel me zo voor dat professor Peter van Lieshout, filosoof en psycholoog bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), droef het hoofd heeft geschud toen hij de kabinetsreactie op zijn rapport over de toekomst van de Nederlandse economie onder ogen kreeg. Naar een lerende economie, heet het rapport, maar van leergierigheid geven de schrijvers van de kabinetsreactie, de ­ministers Bussemaker (Onderwijs) en Kamp (Economische Zaken), geen blijk. Integendeel. In hun reactie op de WRR, zoals gebruikelijk in de vorm van een lange brief aan de Tweede Kamer, etaleren de ministers alles waarvan professor Van Lieshout zo vurig wenst dat ze het afleren.

De WRR levert in Naar een lerende...