Toneel

In Amsterdam stonden ze tegelijkertijd in de Nes­theaters: Adelheid Roo­sens voorstelling over eerwraak en de solo van Sabri Saad El-Hamus over een islamitische vrouw die haar man doodt en in stukken snijdt. Theater over wrede gebeurtenissen die voortkomen uit een botsing van culturen, en uit een verwrongen optelsom van liefde en religie.

De Egyptische man die in Mohammed en Omnya van Saad El-Hamus wordt gedood, kan de zuivere liefde voor zijn islamitische echtgenote niet rijmen met het overweldigende aanbod van seksueel vrijgevochten, gewillige vrouwen in Nederland. De man vertelt vlak na zijn dood hoe hij tijdens het bidden om het leven werd gebracht. De hoofdpersoon van Roosens Is-Man werd in zijn Turkse geboortedorp aangewezen als uitvoerder van eerwraak-acties, waar in Nederland uiteindelijk zijn gezin het slachtoffer van wordt. Een verstilde soefi-danser en de liederen van een Koerdische muzikant geven het relaas van de man een rituele omlijsting.

Beide...