Big data kan ons schadelijke kennis gaan leveren. Wat doen we daartegen?

Big data de nieuwe goudmijn? Dat hangt af van wat je eronder verstaat. In de betekenis van ‘gigantische verzamelingen met datapunten’ is big data net zo waardeloos als de zandkorrels op het strand.

Data worden pas interessant als je er zinnige informatie uit wint. Niet de big data zelf, maar de kennis die je er via ‘datamining’ aan kunt onttrekken is waar het om draait in deze nieuwe digitale goudkoorts.

De voordelen zijn evident. Niet alleen marketingmachines als Google en Facebook kunnen dankzij de informatie die we op internet achterlaten hun producten en reclamecampagnes toesnijden op onze persoonlijke wensen. Ook een bedrijf als Albert Heijn mijnt er vrolijk op los. Uw bonuspas, bestellingen via albert.nl en bol.com, de route die u (met smartphone op zak) door de winkel loopt, de supermarkt slaat het op, combineert de gegevens en kan u vervolgens zulke gerichte aanbiedingen doen dat het extra...