‘Geachte heer M.’

Geachte heer M. lost al op de eerste bladzijden de belofte in van een langverwachte, nieuwe Koch – de schepper van Het diner en Zomerhuis met zwembad. Meteen belanden we in het universum van de dubieuze, spannende ik-verteller. Deze hoofdpersoon is geen beschermende vader die morele grenzen overschrijdt en zelfs doodt. Het morele dilemma geldt nu niet het geweten. Het ongemak schuilt ditmaal in het voyeurisme van de ik-persoon, die later Herman blijkt te heten. Herman stalkt om persoonlijke redenen zijn bovenbuurman, de beroemde schrijver M.

Die M. is een Groszschrifsteller op leeftijd, zijn succes is tanende. Jongeren kennen hem niet meer. Wel heeft hij een piepjonge vriendin en een dochtertje. Hij is grotendeels naar Harry Mulisch gemodelleerd. Niet geheel, want in Kochs roman staat hij voor de oude generatie die teert op oude roem en het literair niet meer ‘heeft’. Ongewis blijft daarentegen wie Herman is. Vooralsnog de griezelige buurman, die iets...