Welk bedrijf heeft het groenste imago ter wereld? Juist: Toyota. De hybride Toyota Prius, waarvan er op de Nederlandse wegen inmiddels al tienduizenden rondrijden, heeft de Japanse autoproducent een onwaarschijnlijk groen image opgeleverd.

Maar hoe groen is Toyota nou echt? Is het alleen groene schijn waarmee de Priusmaker klanten naar haar showrooms lokt? Of is Toyota, als grootste autobouwer van de wereld, echt relatief groen? Anders gevraagd: hoe groot is bij Toyota de kloof tussen de groene schijn en de werkelijkheid?

Klein, stelt merkenbureau Interbrand in een wereldwijd onderzoek naar het groene gehalte van grote bedrijven. Toyota komt daarin als groenste uit de bus, gevolgd door de Amerikaanse maker van plakband en memoblaadjes 3M en de Duitse elektronicareus Siemens.

3M en Siemens zijn in werkelijkheid zelfs nog groener dan het publiek denkt. De publieksscore komt uit het periodieke merkenonderzoek dat Interbrand zelf doet. Hiervoor ondervraagt het bureau duizenden...