Media

Teleurstellend was hoe de televisie reageerde op het verscheiden van Nelson Mandela. Wie donderdagavond hunkerde naar archiefbeelden, naar overzicht en serieuze duiding, kwam op de vaderlandse zenders nauwelijks aan zijn trekken. Hoewel u en ik wisten dat ook deze vijfennegentigjarige het eeuwige leven niet bezat, lagen er blijkbaar geen scenario’s klaar. Aldus ontpopte de televisie zich tot het allersloomste nieuwsmedium.

En hoe was het op Twitter, doorgaans aangeprezen als de allersnelste tegenvoeter? Daar vond ik het, tussen ons gezegd en gezwegen, niet te harden. Bij dit soort grote gebeurtenissen willen twitteraars namelijk dolgraag etaleren hoe bijdehand ze zijn. Nico Dijkshoorn bijvoorbeeld dacht te kunnen voorspellen welke smakeloze twittergrap de ronde zou doen (‘Hoofdpiet is dood’). Uiteindelijk voelde hij zich genoodzaakt zijn account op te heffen. De ‘gekken’ onder zijn volgers snapten namelijk niet dat híj hier ver boven stond.

Hulde daarentegen...