De PvdA noemt zich tegenwoordig de Partij van de Aanpak want met het ouderwetse woord Arbeid scoor je niet bij de studenten in Leiden en Utrecht die bij de Europese verkiezingen massaal de benen naar D66 en GroenLinks hebben genomen.

Ook bij de opening van het Campagnehuis van de Haagse afdeling van het CDA door premier Balkenende viel de term aanpakken om de haverklap.

Onder leiding van de nieuwe lijsttrekker Karsten Klein (‘een voortreffelijke jonge vent,’ volgens de premier) willen de christen-democraten in de residentie weer gaan meebesturen. Ze gaan voor meer veiligheid op straat en voor betaalbare gezinswoningen zorgen. Hun slogan: ‘Gewoon doen.’

Opmerkelijk dat de campagnemanagers en reclamebureau’s van de traditionele partijen allemaal op het zelfde idee zijn gekomen. CDA en PvdA benadrukken dat ze niet zomaar wat roepen, maar ook in staat zijn hun plannen uit te voeren. Met andere woorden: flankpartijen als de links-populistische SP en de rechts-populistische...