Wat kenmerkt goed onderwijs? Zeven onderwijsvernieuwers over hun vak. Deel 6: Pedagoog Pedro De Bruyckere (39) over de mythe van het belang van kleine klassen.

‘Gelijke kansen dankzij onderwijs: dat heb ik aan den lijve ondervonden. Met mijn achtergrond was het niet evident dat ik het ver zou schoppen. Ik had het geluk dat ik goede leraren ben tegengekomen.’

Uiteindelijk werd Pedro De Bruyckere (39) zelf leraar. Eerst docent Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde. Daarna pedagoog. ‘Ik noem mezelf onderwijsverbeteraar, geen hervormer. Als het uitgangspunt is dat alles op de schop moet, geef je antwoord op de vraag voordat je hem stelt.

De Bruyckere is behalve pedagoog en onderzoeker ook lerarenopleider aan de Arteveldehogeschool in Gent. ‘Het effect van de lerarenopleiding is in de eerste jaren relatief klein. Het eerste wat een leerkracht doet voor de klas is overleven. Ik heb zelf veel fouten gemaakt, mijn begeleider zei: jij overtreedt alle regels van goed...