De winterspelen lagen de afgelopen­ twee weken als een enorme witte­ deken over het medialandschap. Nieuws werd vooral op televisie compleet ondergesneeuwd, reclame was er des te meer. Een van de aardigste spotjes was dat van de Rabobank, die een tik uitdeelde aan de concurrentie. In het filmpje zien wij twee Engelse topbankiers die, als ik mij niet vergis, al in een eerdere commercial voor schut werden gezet door een frisse boerenleenbankknul. Toen veroverde hij een aantrekkelijke Scandinavische collega, met wie hij de sauna indook om te bewijzen dat de Rabobank ook over de grens van presteren weet. Nu toont hij aan het thuisfront de superioriteit van zijn bedrijf op cultureel gebied. Wanneer de Engelsen aan het Museumplein in Amsterdam de Rembrandt-Caravaggio-tentoonstelling willen bezoeken, treffen ze daar hun vrolijke kwelgeest als hoofdsponsor aan. Vol afgrijzen wenden ze zich af. ‘Let’s go to the Stedelijk.’

De sukkels. Het Stedelijk Museum, eertijds de trots van...