Roman Portret van een verdwijnende wereld

Internet, de iPad, de economische crisis, dalende advertentie-inkomsten en dito abonnee-aantallen, nieuwe hoofdredacteuren, stoelendansende uitgevers: dat het broeit en stormt in krantenland zal niemand zijn ontgaan. Maar ‘de krant’ is meer dan papieren pagina’s met nieuws: het is ook een redactiegebouw met koffieapparaten en kapotte computers en een samenleving op zich, en daar broeit en stormt het al evenzeer.

In De onvolmaakten, het debuut van de Brits/Canadese journalist Tom Rachman (vertaald door Tjadine Stheeman), gaan die twee krantenwerelden – het nieuwsorgaan en het instituut – naadloos in elkaar over. De roman draait om een Engelstalige krant die begin jaren vijftig wordt opgericht in Rome; in de halve eeuw die het verhaal beslaat, groeit en moderniseert de krant gestaag totdat, midden jaren negentig en met dank aan het internettijdperk, de krimp genadeloos toeslaat.

Alleen al de oprichting van die krant – zogenaamd om de wereld...